FANDOM

Akvavit.jpg

Wybór skandynawskich trunków

Akvavit - skandynawska, przeważnie bezbarwna wódka kminkowa o mocy 40-45% (farerski Havið Akvavitt osiąga nawet 50%).

Akvavit wytwarza się na bazie spirytusu zbożowego lub ziemniaczanego, który aromatyzowany jest nalewem na kminku (np. islandzki Brennivin) oraz innymi dodatkami, takimi jak skórka pomarańczowa i cytrynowa, anyż, koper, kardamon. Obecnie produkuje się ją przede wszystkim w Danii, Szwecji, Finlandii i Norwegii.

Akvavit w różnych krajach Edytuj

Dania Edytuj

Finlandia Edytuj

Na Odyna! Ta sekcja wymaga twojej pomocy. Rozwiń treść i opisy, dodaj linki oraz ilustracje.

Islandia Edytuj

Norwegia Edytuj

Szwecja Edytuj

Wyspy Owcze Edytuj

Kultura spożycia Edytuj

Akvavit jest istotnym trunkiem w życiu Skandynawa, spożywanym w czasie uroczystości takich jak Święta Bożego Narodzenia czy śluby. Szwedzi i Duńczycy piją schłodzony akvavit, sącząc go powoli z małych kieliszków. Norwegowie, których akvavit leżakuje w dębowych beczkach po cherry (Linie Akvavit), spożywają go z kolei w temperaturze pokojowej z małych kieliszków 50 ml lub kieliszków w kształcie tulipana.

Akvavit często spożywa się w towarzystwie piwa. Tradycjonaliści twierdzą, że akvavit w połączeniu ze smakiem piwa traci wiele ze swych właściwości. Nieodzowne jest skandynawskie zawołanie skål.

Historia Edytuj

Najstarsze pisane źródło o akvivicie wspomina o żyjącym w XVI wieku życzliwym Duńczyku, który postanowił wspomóc zdrowie chorującego norweskiego biskupa i wysłał mu butelkę przedziwnego trunku, a do prezentu dołączył list, w którym przekonywał, że dzięki tej mieszance biskup na pewno wyzdrowieje. Destylat przyprawiony był intensywnymi przyprawami, wśród których bezapelacyjnie królował kminek[1].

Geneza Edytuj

Nazwa akvavit pochodzi od łacińskiego sformułowania aqua vitae, które oznacza „wodę życia”.

Źródła Edytuj

  1. visitdenmark.pl - Duński akvavit

Więcej z Fandomu

Losowa wiki