FANDOM

62° 6.505' N 7° 26.074' W

Gásadalur (far. Dolina Gęsi, czyt. Głasadalur) - miejscowość położona na farerskiej wyspie Vágar zamieszkana przez 14 osób[1]. Otoczona jest przez najwyższe na wyspie szczyty: Árnafjall o wysokości 722 m n.p.m.i Eysturtindur - 715.

Tunel Edytuj

Aby zapobiec wyludnieniu tej małej (nawet jak na farerskie standardy) miejscowości, wybudowano w roku 2004 tunel łączący Gásadalur z resztą wyspy. O planach jego budowy i wpływie na odizolowaną osadę powstał duński film dokumentalny 1700 meter fra fremtiden (pol. 1700 metrów od przyszłości) [2][3].

Szlak pocztowy Edytuj

Przed powstaniem tunelu jedynym połączeniem ze światem był 3,5 km szlak wiodący przez szczyt Rogvulkollur wznoszący się na wysokość 464 metrów[4]. Niegdyś pokonywany kilka razy tygodniowo przez Karla Mikkelsena - listonosza z Gásadalur. Obecnie nosi on nazwę szlaku pocztowego i jest niezwykle popularny wśród turystów[5].

Dojazd Edytuj

Do osady nie dociera komunikacja autobusowa. Jeszcze kilka lat temu można było dzień wcześniej umówić telefonicznie wieczorny kurs do najbliżej położonego Bøur[6]. Obecnie autobusy docierają tylko do Sørvágur[7].

Dla niezmotoryzowanego turysty pozostają dwie opcje: spacer przez nieoświetlony, wąski tunel z "czołówką" lub załapanie się na autostop.

Historia Edytuj

Na Odyna! Ta sekcja wymaga twojej pomocy. Rozwiń treść i opisy, dodaj linki oraz ilustracje.

  • 1940 - zbudowano schody prowadzące z plaży do położonej zdecydowanie wyżej osady. Pozwoliły one mieszkańcom uniknąć dalekiej wyprawy do Bøur i cumować łodzie bliżej swoich domów.

Geneza nazwy Edytuj

Geneza nazwy związana jest z osobą właścicielki rozległych terenów rolniczych wokół osady Kirkjubøur o imieniu Gæsa żyjącej w XII wieku. Była ona córką właściciela połowy wyspy Streymoy. Kiedy jednak okazało się, że spożywała mięso w czasie postu, zasądzono przepadek jej mienia na rzecz kościoła, a Gæsa przeniosła się na wyspę Vágar.

Galeria Edytuj

Źródła Edytuj

  1. 1,0 1,1 faroeislands.dk - Gásadalur
  2. imdb.com - 1700 meter fra fremtiden
  3. therai.org.uk - 1700 Metres from the Future
  4. nationmultimedia.com - Wild nature, rough seas, hidden people
  5. faroe.pl - Szlak do Gásadalur
  6. web.archive.org - ssl.fo - linia 300
  7. ssl.fo - linia 300

Więcej z Fandomu

Losowa wiki