FANDOM

61° 57.229' N 6° 47.898' W

Kirkjubøargarður.jpg

Kirkjubøargarður z Roykstovan - najstarszym do dzisiaj zamieszkanym drewnianym domem na świecie

Kirkjubøur - wioska położona na południowo-zachodnim brzegu wyspy Streymoy.

Historia Edytuj

Na Odyna! Ta sekcja wymaga twojej pomocy. Rozwiń treść i opisy, dodaj linki oraz ilustracje.

Ta obecnie niepozorna i mała, nawet jak na farerskie standardy, miejscowość była w średniowieczu ważnym portem i siedzibą episkopatu, swoistym centrum duchowym kraju. Osada miała wówczas składać się z 50 domostw[1].

Z czasem jednak Kirkjubøur traciło na swym znaczeniu, a ostateczny kres świetności przyniósł XVI-wieczny sztorm, który zmył większość domów. Pozwoliło to jednak na zachowanie prawdziwie historycznego charakteru Kirkjubøur, o czym świadczą cenne zabytki, które można tam podziwiać.

Znaczenie nazwy Edytuj

Nazwa miejscowości (czytana w typowy dla języka farerskiego, "oczywisty" na pierwszy rzut oka sposób jako Czyrczubewur[2]) oznacza kościelną farmę. Co ciekawe na Wyspach znajdują się także miejscowości Kirkja (kościół) oraz Bøur (farma).

Dojazd Edytuj

Do Kirkjubøur można dostać się z Tórshavn bezpłatną komunikacją autobusową (linia 5V kursująca tylko od poniedziałku do piątku)[3]. Warto wybrać kurs prowadzący przez przepięknie położone Velbastaður.

Szlaki Edytuj

Z przedmieść Tórshavn prowadzi do Kirkjubøur malowniczy szlak z widokiem na wyspy Hestur i Koltur[4].

Warto zobaczyć Edytuj

Olavskirkjan
najstarsza z trzech świątyń w Kirkjubøur. Ten XII-wieczny kościół jest jedynym na Wyspach pochodzącym z czasów średniowiecznych, w którym do dziś odbywają się nabożeństwa.
Katedra Św. Magnusa (zwana potocznie Mururin - mury)
Katedra została wzniesiona ok. 1300 r., nie jest jednak pewne czy jej budowa została kiedykolwiek ukończona. Przypuszcza się, że wraz z reformacją drewniane elementy świątyni (głównie dach) rozebrano i przeznaczono do konstrukcji innych budynków. Współcześnie zachowały się jedynie grube ściany. Kilka lat temu zostały one zabezpieczone charakterystycznym metalowym "pancerzem".
Kompleks drewnianych budynków Kirkjubøargarður
z najstarszym do dzisiaj zamieszkanym drewnianym budynkiem na świecie pochodzącym z XI wieku, zwanym Roykstovan (pokój dymny)

Ciekawostki Edytuj

  • W XII wieku właścicielką rozległych terenów rolniczych wokół Kirkjubøur była kobieta o imieniu Gæsa - córka właściciela połowy wyspy Streymoy. Kiedy okazało się, że spożywała mięso w czasie postu, zasądzono przepadek jej mienia na rzecz kościoła, a Gæsa przeniosła się na wyspę Vágar. Tradycja głosi, że w okolice gdzie obecnie znajduje się osada Gásadalur, której nazwa ma pochodzić od imienia Gæsa[5].

Galeria Edytuj

Filmy Edytuj

Źródła Edytuj

  1. 1,0 1,1 faroeislands.dk - Kirkjubøur
  2. W. B. Lockwood, An Introduction to Modern Faroese, Føroya Skúlabókagrunnur, Tórshavn 2002, str. 13,17
  3. torshavn.fo - rozkład jazdy linii nr 5V
  4. make.fo - Tórshavn - Kirkjubøur
  5. faroeislands.dk - Gásadalur

Więcej z Fandomu

Losowa wiki