FANDOM

61° 42.055' N 6° 45.359' W

Stóra Dimun - mapa.jpg

Mapa wyspy

Stóra Dímun - najmniejsza zamieszkana wyspa archipelagu Wysp Owczych. Przez okres całego roku mieszka na niej tylko siedem osób (w tym trójka dzieci)[1]. Ich głównym źródłem utrzymania jest hodowla 400-450 owiec - sprzedawane jest zarówno ich mięso (o bogatym smaku) jak i skóra.

Historia Edytuj

Na Odyna! Ta sekcja wymaga twojej pomocy. Rozwiń treść i opisy, dodaj linki oraz ilustracje.

W roku 1807 bracia Janus i Sørin Olesen przeprowadzili się na wyspę z miejscowości Sumba. Chcieli wspólnie kupić Stóra Dímun, jednak Janus zdradził swojego brata i podpisał akt kupna jedynie swoim imieniem. Sørin opuścił wyspę i założył na pobliskim Sandoy osadę Húsavík. Janus pozostał na Stóra Dímun dając początek rodzinie, która po dziś dzień mieszka na tej wyspie[1].

Warto zobaczyć Edytuj

Dojazd Edytuj

Stóra Dímun połączona jest z resztą archipelagu regularną komunikacją lotniczą (lądowisko dla helikopterów przy osadzie Dímun)[2]. Loty pasażerskie odbywają się w trzy dni tygodnia - środy, piątki i niedziele (oraz od czerwca do sierpnia w poniedziałki).

W okresie letnim organizowane są jednodniowe wycieczki na wyspę. Turyści docierają do Stóra Dímun łodziami[1].

Geneza nazwy Edytuj

Nazwa wyspy łączy w sobie farerski przymiotnik stóra (duży) oraz celtycki zwrot dímun oznaczający podwójna góra[3]. Jej nazwę (czytaną stołra[4] dujmun) można więc przetłumaczyć jako Większa z Dwóch - "towarzyszką" w tej parze jest oddalona o ok. 5 km Lítla Dímun.

Ciekawostki Edytuj

  • W okresie letnim istnieje możliwość wynajęcia domu na wyspie. Jeden z jego pokoi służy w trakcie roku szkolnego jako sala lekcyjna dla dwójki młodych mieszkańców Stóra Dímun[1].

Galeria Edytuj

Źródła Edytuj

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 storadimun.fo
  2. atlantic.fo - rozkład lotów helikopterów
  3. In Northern Mists, Fridtjof Nansen, Arthur G. Chater, str. 163
  4. W. B. Lockwood, An Introduction to Modern Faroese, Føroya Skúlabókagrunnur, Tórshavn 2002, str. 11

Więcej z Fandomu

Losowa wiki