FANDOM

62° 9.152' N 7° 4.526' W

Streymoy (pol. Wyspa Strumienia[1]) - największa i najdłuższa wyspa w archipelagu Wysp Owczych[2]. Znajduje się na niej farerska stolica - Tórshavn.

Rejon Streymoy Edytuj

Określenia Streymoy używa się także w odniesieniu do regionu obejmującego cztery wyspy: Nólsoy, Hestur, Koltur oraz same Streymoy[3]. Zamieszkuje go ok. 45% farerskiego społeczeństwa.

Ten największy i najludniejszy region Wysp Owczych dzieli się na:

Norðstreymoyar (Streymoy Północny)
Słabo zamieszkana, północna część Streymoy. Jedynym ponad tysięcznym miastem jest tam Vestmanna.
Suðurstreymoyar (Streymoy Południowy)
Część południowa Streymoy wraz z sąsiednimi wyspami. Obejmuje największe na Wyspach Tórshavn oraz zajmujące trzecią lokatę, sąsiadujące ze stolicą, Hoyvík.

Warto zobaczyć Edytuj

Na Odyna! Ta sekcja wymaga twojej pomocy. Rozwiń treść i opisy, dodaj linki oraz ilustracje.

Dojazd Edytuj

Stołeczne Tórshavn jest węzłem komunikacji autobusowej[4], dzięki której dotrzeć można do Vestmanny, przystani promowej w Gamlarætt (połączenie z Sandoy)[5], Sørvágur na wyspie Vágar oraz Klaksvík na Borðoy. Promem dotrzeć zaś można do Tvøroyri na Suðuroy i na wyspę Nólsoy.

Sandoyartunnilin Edytuj

Farerskie władze planują budowę tunelu Sandoyartunnilin o długości 10,6 km łączącego Sandoy (wjazd do tunelu w dolinie Traðardalur) ze Streymoy (Gamlarætt). Koszt jego budowy wyniesie 865 mln koron. Tunel ma być otwarty w roku 2021[6].

Eysturoyartunnilin Edytuj

Tunel Eysturoyartunnilin (o długości 7,1 km oraz dwie ok. 2 km "odnogi") ma z kolei skrócić dojazd z Tórshavn do Strendur i Runavík na wyspie Eysturoy. Tunel ma mieć również podmorskie rondo, które pozwoli na jego rozgałęzienie. Eysturoyartunnilin ma być otwarty w połowie 2019 r. i kosztować 1,05 mld koron[6].

Ciekawostki Edytuj

Galeria Edytuj

Źródła Edytuj

  1. wiktionary - Streymoy
  2. visittorshavn.fo - Streymoy, Nólsoy, Hestur and Koltur
  3. faroe.pl - Region Streymoy
  4. ssl.fo - rozkłady jazdy linii autobusowych
  5. ssl.fo - rozkład linii promowej 60
  6. 6,0 6,1 landsverk.fo - Eysturoyartunnilin og Sandoyartunnilin

Więcej z Fandomu

Losowa wiki