FANDOM

62° 5.892' N 7° 12.870' W

Vágar (pol. zatoki - liczba mnoga od vágur[1]) - trzecia co do wielkości wyspa archipelagu i pierwsza dla większości odwiedzających Wyspy Owcze - znajduje się na niej międzynarodowe lotnisko. Głównymi miejscowościami na wyspie są Miðvágur, Sandavágur oraz Sørvágur.

Warto zobaczyć Edytuj

Dojazd Edytuj

Połączenie z wyspą Vágar zapewnia otwarty w listopadzie 2002 r. tunel pomiędzy Fútaklettur a miejscowością Leynar na wyspie Streymoy. Z Tórshavn kursuje autobus linii 300[2].

Geneza nazwy Edytuj

Nazwa wyspy pochodzi od jej trzech głównych miejscowości (leżących nad zatokami o tych samych nazwach): Sørvágur, Miðvágur oraz Sandavágur[3]. Vágar w języku farerskim jest liczbą mnogą rzeczownika vágur (pol. zatoka)[1]. Głębokie zatoki są charakterystyczną cechą krajobrazu zachodniej i południowej części wyspy.

Język farerski "nie oszczędza" nazwy i tej wyspy, którą wymawia się jako wołar. Wynika to z faktu, że w farerskim spółgłoska g występująca między dwoma samogłoskami staje się niema[4].

Ciekawostki Edytuj

  • Miejscowość Gásadalur połączono tunelem z resztą kraju dopiero w lutym 2003. W roku 1990 powstał film dokumentalny o mieszkańcach Gásadalur i planach budowy tunelu zatytułowany 1700 meter fra fremtiden (pol. 1700 metrów od przyszłości) [5][6].

Galeria Edytuj

Źródła Edytuj

  1. 1,0 1,1 W. B. Lockwood, An Introduction to Modern Faroese, Føroya Skúlabókagrunnur, Tórshavn 2002, str. 241
  2. ssl.fo - rozkład autobusów linii 300
  3. visittorshavn.fo - Vágar and Mykines
  4. W. B. Lockwood, An Introduction to Modern Faroese, Føroya Skúlabókagrunnur, Tórshavn 2002, str. 16
  5. imdb.com - 1700 meter fra fremtiden
  6. therai.org.uk - 1700 Metres from the Future

Więcej z Fandomu

Losowa wiki